Dýchat znamená žít

}

Dech nás provází celý život. S prvním nádechem se rodíme a po posledním umíráme. Každá buňka našeho těla je na něm závislá. Přivádí k nim životadárný kyslík, nutný pro jejich správné fungování. V bdělém stavu se perioda nádechu a výdechu opakuje přibližně dvanáctkrát, ve spánku se pak snižuje asi o polovinu. Za celý den se tak nadechneme nejméně třináct tisíc krát! To je vysoké číslo. Umíme ale dýchat správně?

Zhluboka dýchat!

Jako děti jsme uměním správného dýchání vládli zcela přirozeně. Připomeňme si jej pohledem na malé miminko. Při nádechu se mu pohybuje bříško, hrudník, bránice, ale ramena ne. A jak dýchají dospělí? Zhluboka se nadechněte, nejvíc, jak to zvládnete a podívejte se na sebe do zrcadla. Co se pohybuje? Většinou zvedneme ramena, horní část hrudníku roztáhneme a břicho vtáhneme dovnitř. Máme totiž ve zvyku dýchat jen do horní poloviny plic, tzv. hrudním či ještě mělčím tj. podkličkovým dýcháním. Tím, že nedýcháme do dolní poloviny plic a nevyužíváme bránice, se připravujeme o účinky hlubokého, přirozeného dýchání a naše buňky i mozek ochuzujeme o tolik potřebné palivo = kyslík.
Rychlost a hloubka dechu určitě závisí na mnoha faktorech, našem duševním stavu i fyzické námaze. Jinak dýcháme při běhu, spinningu, v práci, ve stresu či před usnutím.
Objem přijatého vzduchu by měl ideálně odpovídat kapacitě našich plic (5000 ml), my však při povrchním dýchání vdechneme jen půl litru! Málo, že?

Plnohodnotné brániční dýchání

Velké množství lidí, zejména žen, nepoužívá nejdůležitější dýchací sval, kterým je bránice. Takzvané břišní neboli brániční dýchání nám zabezpečí plnohodnotnou nádechovou i výdechovou fázi dýchacího cyklu. Malé děti je přirozeně používají, ale my v dospělosti na něj musíme vědomě myslet. Lékaři odhadují, že až 75 % lidí neumí dýchat správně. Řada výzkumů prokázala, že dýchání bránicí prospívá zdraví a navozuje pocit klidu.
Hluboký nádech a výdech může být tak příjemným a očišťujícím zážitkem, že je to až neuvěřitelné. Jakmile jednou zažijete uvolňující moc hlubokého, přitom však klidného dechu, překvapí vás, jak dýchání ovlivňuje nejen naše tělesné pochody, ale i stav mysli, náladu a pocity. Může to být částečně i tím, že dýcháme-li zhluboka, vylučuje naše tělo endorfiny, hormony štěstí. Velkou výhodu dechu je to, že ho máme stále u sebe.

Co špatné dýchání způsobuje?

Začneme obyčejnou únavou. Celé tělo, všechny svaly, orgány a zejména náš mozek potřebují ke správné funkci dostatek kyslíku. A pokud žijete ve vysokém tempu a musíte stihnout mnohdy i několik věcí najednou… máte ho jednoduše nedostatek. Ráno vyskočíte z postele, ne úplně dobře vyspalí a hned někam pospícháte. Od rána jste ve stresu, pod tlakem a v napětí. To způsobí, že zatínáte svaly a zadržujete dech, jako při zvedání těžkého břemena. Dýcháte mělce, trpíte nedostatkem kyslíku. A pokud jste pod velkým tlakem problémů a starostí, svíráte svalstvo i v noci. Nedýcháte pořádně ani v noci a problémy se zvětšují. Toto téměř permanentní napětí způsobuje hypoxii, jež se projeví na trvalé únavě, apatii, špatné náladě, chuti do života, ztrátě paměti, zhoršeném metabolismu…

Umění přirozeného dechu

Pokud se naučíte dýchat hluboce, zvýšíte si množství energie a elánu, který budete cítit. Kromě toho se vám podstatně zlepší paměť. Daleko lépe „vám to bude zapalovat“, zlepší se vaše nálada, psychická pohoda. Uvolníte napjaté svaly, zlepšíte metabolismus, budete výrazně vyrovnanější. Ale nejen to.
Naše dýchání je ovlivňováno nejen zvykem, ale i špatným držením těla. I zcela nepatrné poklesnutí ramen zmenšuje celkový objem hrudníku a nutí nás dýchat jen jeho nejhořejší částí, bez účasti žeber a bránice.

Bránice - nejdůležitější respirační sval

Většina lidí má jen velmi mlhavou představu o tom, co to bránice je. Tato svalo-šlachová blána odděluje orgány hrudního koše a břicha. Má kupolovitý tvar a je důležitým dýchacím svalem. Při pohledu zepředu vypadá bránice jako klenba spojená svalovými vlákny se žebry. Rytmické stahování a roztahování bránice je pro zdravé dýchání (a tedy celkové zdraví) nesmírně podstatné. Při nadechování se bránice stahuje a klesá dolů k břišním orgánům, zatímco mezižeberní svaly rozšiřují hrudní koš. Tento pohyb vytváří částečné vakuum, které saje vzduch do plic. Když se plně nadechneme, bránice zdvojnásobí až ztrojnásobí rozsah pohybu, takže přímo či nepřímo masíruje žaludek, slinivku břišní, játra, ledviny a střeva. I nepatrný pohyb bránice dolů podstatně zvyšuje obsah vzduchu v plicích. Každému milimetru
bráničního roztažení odpovídá zvýšení obsahu vzduchu v plicích o 250 až 300 mililitrů! Při vydechování se bránice zvedá vzhůru a pomáhá vytlačovat vzduch z plic.

Vyzkoušejte si to!

Funkci bránice lze pěkně pozorovat, když se smějeme nebo zíváme. Udělejte si ze smíchu a zívání malé příjemné cvičení. Pozorujte své tělo a buďte bdělí.
Nejlépe se brániční dýchání natrénuje vleže, kdy si položíte jednu ruku na horní část břicha a druhou ruku na hrudník. Při správném bráničním dýchání by měl hrudník zůstat téměř nehybný. Pracujete s břichem, kdy se do něho zhluboka nadechnete, o trochu více než obvykle, a poté ho necháte dlouze a plynule klesat.
Nebo si dejte ruce do pasu, nadechněte se do rukou a snažte se ruce nádechem přetlačit, současně nevyšpulit břicho ven, ale do strany a do země tedy nádech směřovat do spodní části zad. Pod všemi prsty bychom měli cítit pevnost. S výdechem se v pase zúžíte a pod všemi prsty budete pořád pevní.

Dech je mocný nástroj

Naučíte-li se správně, tedy přirozeně dýchat, máte ve svých rukou účinnou transformující sílu. Dýchání je nejrychlejší, nejlevnější a nejúčinnější cestou k nalezení klidu ve chvílích napětí, vyrovnání se s tlaky okolí a zlepšení našeho celkového zdravotního stavu a pocitu tělesné a duševní pohody. A pokud vnímáte proces dýchání i trochu metaforicky, může vám navíc ukazovat, jak se zbavit starého (ve výdechu) a otevřít se novému (v nádechu).

Dech ve východních kulturách

Důležitost dýchání si uvědomují východní kultury a věnují mu velkou pozornost. V tradiční čínské medicíně jsou plíce druhý nejhlavnější orgán (celkem jich je pět). Patří k prvku kov a jeho ročním obdobím je podzim, kdy v přírodě převládá čchi (energie) kovu. Plíce mají v té době nejsilnější čich. V této době jsou náchylnější ke zranění, a to zejména suchostí, kterou způsobuje vysychání jinových, tj. tekutých složek v plicích a následný suchý kašel, vysychání pleti, sucho v ústech a nosu, atd.
Vysušování plic díky středoevropskému podnebí s podzimní sychravostí není tak závažné ale i tak je dobré stav plic sledovat. Najdeme dost jiných vlivů: silný vítr, klimatizace, ústřední topení, kouř z cigaret atp.
U osob s prázdnotou jangu je nutno zahřívat a posilovat jang před nadcházející zimou, takže je dobré se vyhnout potravinám chladného typu, v jídle užívat zahřívající, lehce pálivé koření, jako jsou: zázvor, kari, hořčice, skořice, fenykl atd. Dbát na dostatek bílkovin, ať už rostlinných, nebo živočišných v lehce stravitelné podobě.

Jak na plný jógový dech?

Také oblíbená jóga obsahuje celý systém dechových technik. Základní z nich je tzv. plný jógový dech. Vyzkoušejte si ho sami doma nebo zajděte na nejbližší lekci, kde vás lektorka s plným jógovým dechem seznámí a správně navede. Nádech i výdech je vždy nosem! Plný jógový dech lze rozdělit na tři části: na dech břišní, hrudní a podklíčkový. Nejvíce vzduchu pojme břišní oblast (asi 60%), o něco méně hrudní (30 %) a nejméně podklíčková oblast (10 %).
Při nádechu se postupuje od břišního, přes hrudní až k podklíčkovému. U výdechu se přístupy liší. Tato nejednotnost je dána polohou těla. V leže se zpravidla vydechuje od břišní části, naopak ve vzpřímené poloze tzn. v sedě, začínáme výdech od podklíčkové oblasti.

Štíhlejší pas jako bonus

Správné dýchání napomůže i vaší snaze o štíhlejší postavu. Aktivování příčného břišního svalu, u kterého je zapotřebí právě správné dýchání, pomůže zúžit pas i křivky. Působí totiž jako jakýsi „vnitřní opasek“. Když bude pevný a stabilní, bude takové i vaše břicho.
Vědět, jak správně dýchat ještě neznamená, že správně dýcháte. Jen opakování z vás udělá mistry vlastního dechu. Naučte se plný (jogový) nádech s využitím celé kapacity plic a trénujte každý den několik opakování.
Stojí to za to. Vždyť dýchání je váš nejčastější pohyb, nejpřirozenější schopnost a nejzákladnější potřeba, bez níž přežijete sotva pár minut.

Věra Robotková, Mgr.
E-mail: info.czagfoods.eu