Jóga - poselství pro lidstvo

}

Co je to jóga? Tato jednoduchá otázka v dnešním světě vyvolává poněkud nejednoznačné a nestejnorodé odpovědi.
„Jóga je divný tělocvik, ve kterém se snažíme ze sebe udělat housku“, „Jóga je o dýchání“, „Jóga je životní styl“, „Jóga je móda“, „Jóga je cvičení pro ženský“, „Jóga je blbost“…
Skoro každý dnes dělá jógu nebo o ní minimálně alespoň slyšel. Vedou se nekonečné debaty mezi stoupenci jednotlivých jógových stylů o tom, co je ta pravá a nejpůvodnější jóga a jiné názory než ty vlastní většinou nikdo neslyší, což je chyba. Právě tam jóga začíná…

Kde má počátek?

Jóga, jak ji známe dnes, se své původní formě příliš nepodobá. Dalo by se říct, že je jóga stará jako lidská kultura sama - první zmínku najdeme už v nejstarších sanskrtských textech. V 15. století před Kristem mělo slovo yoga mytologický význam - představovalo tažné nebo válečné zvíře s vozem. Proto byla jóga spojována spíše se symbolikou válečníka než s mírumilovnou filosofií.
První systematická filosofie jógy vznikla až ve 3. století př. n. l. a je popsána ve spisech Upanišady. Bůh války zde představuje mladému asketovi Naciketovi jógovou praxi, která znamená jednotu těla, duše a intelektu. V této době nacházíme také první zmínku o důležitém jógovém prvku, mantrách a posvátné slabice ÓM, která je zvukovým ztělesněním brahmanu, základu bytí v hinduismu.
Jednotná teorie jógy pro hinduismus, buddhismus a džinismus se ustálila mnohem později, až okolo 5. století n. l. Zhruba o 400 let později přichází další jógový milník - vzniká
tantrajóga, která má čistit tělo a mysl a oprostit duši od fyzické existence. Tím vzniká základ klasického jógového cvičení, jak ho známe dnes - hathajóga.
Na západě si museli jogíni ještě chvíli počkat. Jóga se přes oceán dostala až v 19. století, kdy se jógoví mistři přemístili do Spojených států, a spolu s nimi i jógová nauka a cvičení jógy. V roce 1924 byla založena první škola hathajógy v indickém Mysore a brzy přibývaly další. Důležitým mezníkem pro západní jógovou praxi byl vznik prvního oficiálního jógového studia v Hollywoodu. U nás se jóga stala populární v uvolněných 60. letech, kdy rostl zájem o východní svět. V roce 1974 vznikla Komise jógy a začala pořádat první kurzy jógy. Od roku 1989 pak přibývaly další jógové organizace a studia.

Cvičení nebo životní styl?

Ať už jógu cvičíte nebo s ní chcete začít je jen na vás jaký k ní budete mít přístup. Někdo jógou žije, cvičí ji každý den a bere ji jako životní filosofii. Životní styl založený na józe vychází z rozsáhlého filozofického základu, který stojí na několika zásadách především mentálního charakteru. Dodržováním těchto zásad se člověk vydává na cestu osvícení a poznání.
Ale i když tento životní styl nebudete vyznávat, nevěšte hlavu. Jóga v jakékoliv formě je rozhodně prospěšná i jen čistě jako fyzické cvičení těla.

Jdete poprvé?

Abyste si správně vybrali, je důležité vzít v potaz svůj zdravotní stav a kondici. Pokud vám pohyb nedělá problém nebo chcete pomocí jógy zhubnout, jsou pro vás vhodné spíš dynamické styly jógy.
Naopak je-li vaše kondice slabší a od jógy očekáváte spíš zklidnění a meditaci, vsaďte na klidnější formu cvičení a zvolte některý z jemnějších druhů jógy. Kdo chce vidět výsledky, ať už jsou jakékoli, měl by cvičit denně nebo aspoň každý druhý den. Nechtějte po józe účinky hned po první lekci. Čím déle budete cvičit, tím více vám jóga dá. Tělo se pomalu rozhýbe, zvykne si na pohyb a pak vám samo řekne, co potřebuje. Na začátku vyzkoušejte nejen různé styly, ale i instruktory.
Pokud se bojíte, že vám to nepůjde, můžete zvolit i individuální lekci. Všeobecně se ale nedoporučuje s jógou začínat s videi na internetu. Instruktorovi se nebojte říct si o vysvětlení pozice. Špatným cvičením si můžete ublížit a pravděpodobně vás bude druhý den něco bolet a pak na jógu zanevřete.
Před první lekcí dvě hodiny nejezte a jen pijte. Neberte si s sebou žádné tenisky, protože jóga se cvičí bosky. Naopak zapomeňte na volné oblečení, ve kterém se chcete před ostatními schovat. Zvláště pak u pozic hlavou dolů vám bude volné oblečení na obtíž, případně se vám stejně vyhrne. Zvolte radši pohodlné legíny a k nim přiléhavé tričko, klidně s delším rukávem. Jóga se cvičí nejčastěji na podložce, ve většině studií vám ji rádi zapůjčí a až si jógu zamilujete, koupíte si vlastní.

Pojďme na to zlehka

Pro ty, kteří chtějí u cvičení meditovat, protáhnout tělo a odpočinout si, jsou vhodnější jemné styly jógy.

HATHAJÓGA
Zpravidla se tímto názvem označují lekce tzv. klasické jógy. V sanskrtu „ha“ znamená slunce a „tha“ je měsíc, hatha tedy znamená spojení slunce a měsíce. Jde o systém jógy, jehož hlavní součástí jsou ásany (pozice těla), pránájáma (ovládání dechu) a meditace (zklidnění mysli). Je zaměřená hlavně na dýchací a uvolňovací cviky, relaxaci a koncentraci. Cvičí se pomalu.

KUNDALINI JÓGA
Slovo kundalini doslova znamená stočený had, přičemž had představuje energii. Je-li jeho síla probuzená, jeho duchovní energie stoupá podél páteře a probouzí další energetická centra napříč celým tělem. Síla hada se probouzí ásanami, rytmickým dýcháním a součástí hodiny bývají i vizualizace, meditace a zpívání manter.

HORMONÁLNÍ JÓGA
Hormonální jógová terapie je přírodní léčba – sestava cviků vycházejících z hatha jógy, kundalini jógy a tibetských technik práce s energií, která byla vytvořená pro ženy s problémy způsobenými hormonální nerovnováhou.
Obsahuje speciální cviky na reaktivaci produkce a hlavně na harmonizaci hormonů, v důsledku čehož zmírňuje nebo odstraňuje nepříjemné doprovodné symptomy menopauzy a rovněž pomáhá při dalších problémech jako jsou polycystické vaječníky, premenstruační syndrom či neplodnost. Hormonální jógová terapie podpoří váš celkový zdravotní stav, zvýší pružnost vašeho těla, detoxikuje organismus, zvýší metabolismus, vylepší stav pleti, zvýší imunitu a napomůže omlazení těla i mysli.

Pro náročnější jedince

Pomalé protahování a dechová cvičení nejsou pro vás a proto jste jógu ještě nevyzkoušeli? Jóga má i mnoho dynamických podob, které stojí za vyzkoušení. Nicméně bývají fyzicky náročnější a rychlejší a doporučuje se začít s klasickou jógou, abyste poté prováděné pozice dělali správně a neublížili si.

POWERYOGA
Pokud aktivně sportujete a od hodiny jógy očekáváte fyzickou námahu, zkuste powerjógu. Je méně přísná ve filozofii a pravidlech, která naopak klasická jóga striktně dodržuje. Cvičí se v rychlejším tempu, s důrazem na silový aparát.

AŠTANGAJÓGA
Aštangajóga je uzavřená série přesně po sobě jdoucích pozic sestavená Shri Pattabhi Joisem z Mysoru. Původně byla určena pro mladé muže, proto je cvičení velmi dynamické a patří mezi fyzicky nejnáročnější styly. Výdrže v ásanách jsou obvykle pět dechů, poté se plynule přechází do další. Při této józe není čas na oddech mezi pozicemi. Závěrečná relaxace šavásana vás čeká až po hodině a půl dřiny. Aštangajóga ale výrazně zklidňuje nervový systém a probouzí novou energii.

FLYJÓGA
Říká se jí také aerojóga nebo antigravitační jóga, protože se cvičí ve speciálních sítích. Pojí v sobě prvky jógy a pilates, ale i tance a taneční akrobacie. Praktikuje se pomocí sítí, které jsou zavěšené u stropu a které slouží jako podpůrný systém při jednotlivých cvicích. Tato jóga využívá hlavně váhy vlastního těla člověka ve spojení se zemskou přitažlivostí. Na první lekci můžete mít smíšené pocity, protože svaly budete zapojovat jiným způsobem než u klasické jógy a navíc budete střídavě hlavou nahoře a dole.
Každopádně možnost zavěsit se díky síti hlavou dolů s sebou přináší nádherný pocit uvolnění páteře. Flyjóga pomáhá při bolestech zad, stimuluje činnost mozku a lymfatického systému. Prokrvení hlavy v obrácených pozicích má také skvělý vliv na stav vaší pokožky a je dobrou prevencí proti vráskám.

BIKRAMJÓGA
Pokud máte rádi teplo, pak je bikram jóga pro vás. Tento typ jógy je praktikován v místnosti, kde je teplota 42 stupňů a vlhkost vzduchu nastavena na zhruba 40 procent. Tento typ jógy zahrnuje 26 základních pozic, které stanovil zakladatel této formy B. Choudhury a pomůže vám zlepšit flexibilitu díky teplu. Nevyhnutelné pocení, které doprovází cvičen bikram jógy, také pomáhá spálit více kalorií a zvýšit výdrž. Ručník a vodu s sebou.

ACROYOGA
Acroyoga neboli akrobatická jóga, je určena pro páry. Na hodinách akro jógy se dostanete do pozic o jakých se vám nesnilo. Co se zpočátku zdá neproveditelné, časem půjde jako nic a to díky rozvoji přirozené síly, flexibility, párové souhry i důvěry. Je to idální prostředek jak se znovu sblížit se svým partnerem či partnerkou a najít si společný koníček. Plusem jsou krásně protažené svaly a znovuobjevená intimita ve vztahu. Acroyoga je ale vhodná i pro maminky s dětmi. Malé děti se nebojí a mají přirozenou důvěru ke svým rodičům. A vy si zacvičíte s příjemným „závažím“.

Tak co zaujal vás některý druh jógy? Podzim je ideální pro začátek s nějakým cvičením. Nejen jaro je totiž časem detoxikace, navíc budete mít náskok před všemi, co si dají lednové předsevzetí.

Alena Matušková
E-mail: info.czagfoods.eu